خواص تربت امام حسین (علیه السلام)

در این نوشته میخوانید:

تربت امام حسین (ع) یا تربت کربلا، خاکی است که از اطراف قبر امام حسین (علیه السلام) برداشته می‌شود. این خاک در نزد شیعیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به آن آثار و فواید بسیاری نسبت داده شده است. در میان شیعیان، برداشتن خاک مقدس کربلا، به ویژه از تربت کنار قبر امام حسین (ع)، و ساختن مهری از آن برای سجده، امری رایج است. شیعیان معتقدند که سجده بر تربت امام حسین (ع) دارای فضیلت‌های بسیاری است، از جمله:

  • پاک شدن گناهان
  • افزایش درجات
  • برآورده شدن حاجات
  • شفای بیماری‌ها

بنابر احادیث و کتب فقهی، تربت بهترین چیزی است که می‌توان در سجده پیشانی را بر آن گذاشت. در این نوشته قصد داریم به بررسی خواص تربت امام حسین در روایات و احادیث مختلف بپردازیم.

مهر بهداشتی مخلوط تربت کربلا

شفا یافتن

تربت پاک سیدالشهدا (علیه السلام)، دارای آثار و برکات فراوانی است که یکی از آنها، شفای دردها و امراض انسان است. روایات متعددی در این زمینه وجود دارد که در ادامه با ذکر متبع به آنها اشاره می کنیم.

از امام صادق (ع) نقل است که فرموده: به درستی که نزد سر حسین (ع) تربت سرخی است که شفای هر دردی غیر از مرگ می باشد. (کامل الزیارات , ابن قولویه , ص 272)

در جای دیگری امام صادق نقل شده که گفته اند خاک مزار امام حسین (ع) برای هر دردی شفاست. (کافی، مرحوم کلینی ، ج 1 ص 360)

همچنین ابوحمزه ثمالی از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده: تربت امام حسین (ع) را می توان برای درمان دردها استفاده نمود و هر کس یقین به شفای آن داشته باشد هرگاه از آن شفا بجوید باذن خدا کفایتش می کند. ( کامل الزیارات، باب 93، صفحه 280، حدیث 5)

از حضرت رضا (علیه السلام) نیز حدیث هست که خوردن گِل مزار حسین (ع) موجب شفای هر درد و امنیت از هر ترسی است. (تهذیب الاحکام ، شیخ طوسی ، ج 6 ،ص 74)

البته خوردن خاک حرام بوده ولی خوردن تربت فقط به منظور شفا گرفتن جایز است و مقدار آن هم ناچیز بوده و حداکثر به اندازه یک نخود تعیین شده است. (کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۶، ص۲۶۵۲۶۶. ابن‌ برّاج، المهذب، ج۲، ص۴۲۹-۴۳۰)

ایمنی از ترس ها

بر اساس احادیث، تربت کربلا دارای آثار معنوی بسیاری است. یکی از این آثار، ایمنی از ترس است. در احادیث متعددی، به همراه داشتن تربت کربلا برای دفع ترس و خطر توصیه شده است. نقل است که حضرت امام رضا (علیه السلام) همیشه مقداری از خاک تربت همراه خود داشته و این کار را برای ایمنی بوده است. همچنین بنابر منابع دیگر به همراه داشتن تربت برکت دارد. (کلباسی، ص۱۳۰، ابن قولویه، ص۲۷۸؛ نجفی، ج ۱۸، ص۱۶۲)

فضیلت سجده بر تربت کربلا

برای سجده کردن بر تربت کربلا خواص و برکات زیادی نقل شده است. از حضرت امام صادق (علیه السلام) در خصوص سجده بر تربت کربلا حدیث داریم: همانا سجده بر تربت حضرت امام حسین (ع) حجاب های هفتگانه را پاره می کند. (کافی ، مرحوم کلینی ، ج 4 ص 588)

نقل است که خود حضرت امام صادق (ع) تربت کربلا را با خود همیشه به همراه داشته و هنگام نماز بر آن سجده می گذارده است. (طوسی، مصباح المتهجّد، ص۷۳۳)

مهر بهداشتی مخلوط تربت کربلا 8 عددی

قرار دادن تربت به همراه میت

برخی فقها اتفاق نظر دارند که قرار دادن تربت به همراه میت برای در امان ماندن از عذاب قبر مستحب است.

خواص، برکات و آثار تسبیح تربت کربلا

همانطور که مستحضرید تسبیح‌ ها انواع مختلفی دارند که جنس آنها می تواند از مواد گوناگونی مانند سنگ، چوب و غیره ساخته شده باشد. هر نوع تسبیح خواص و ویژگی‌های خاص خود را دارد. برای آشنایی بیشتر با انواع تسبیح‌ها و خواص آنها، می‌توانید به این بخش مراجعه نمایید.

در باب خواص تسبیح تربت امام حسین (علیه السلام) از حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) نقل است که فرموده: هر کس تسبیح تربت امام حسین (ع) را در دست داشته باشد در حالی که ذکری را بیان نکند ثواب گفتن ذکر برایش در نظر گرفته خواهد شد. (بحارالانوار ، علامه مجلسى ، ج ۴۴ ص ۲۸۰)

در جایی دیگر از امام هشتم حضرت امام رضا (ع) نقل است که گفته اند: هر کس تسبیحی از تربت امام حسین (ع) در دست بگیرد و ذکر «سبحان الله، الحمدلله، لا اله الا الله، الله اکبر» را بر زبان جاری کند، خداوند متعال برای او به ازای هر دانه تسبیح، شش هزار حسنه می‌نویسد، شش هزار گناه او را می‌بخشد، شش هزار درجه به او می‌افزاید و شش هزار شفاعت برای او ثبت می‌کند.

خرید مهر و تسبیح اصل تربت

یکی از محصولات پر طرفدار در موسسه صافات مهر های تربت حضرت امام حسین (ع) است. کلیه مهر ها بهداشتی (آنتی باکتریال) بوده و مورد تایید وزارت بهداشت و مراجع عظام تقلید می باشند. شما گرامیان می توانید برای تهیه مهر و تسبیح اصل تربت امام حسین به قسمت فروشگاه سایت مراجعه کرده و نسبت به خرید محصول مورد نظر خود اقدام فرمایید.