نمادهای نگین ها، مفهوم نگین ها در فرهنگ های مختلف

آداب و رسوم و فرهنگ های مختلف در طول قرن ها، به شکل گیری و گسترش داستان ها و افسانه ها کمک کرده اند. نگین ها و گوهر سنگها، این محصولات نادر طبیعت، همواره ذهن فلاسفه و عرفا را به خود مشغول کرده و آنها را به این باور رسانده است که این پدیده ها دارای قدرت های غیر معمول و عجیبی هستند. در این نوشته قصد داریم در خصوص نمادهای نگین ها و گوهرسنگ ها صحبت کنیم. همچنین قصد داریم گوهر سنگ ها و نگین های مناسب هر مناسبت و موقعیت را معرفی نماییم تا پایان با ما همراه باشید.

سنگ قیمتی چیست؟

قبل از اینکه در خصوص نمادهای نگین ها صحبت کنیم اول باید ببینیم تعریف سنگ قیمتی چیست؟ سنگ قیمتی یا Gemstone یک قطعه کریستال معدنی است که به دلیل زیبایی، سختی و کمیاب بودن آن بسیار ارزشمند است. سنگهای قیمتی معمولا برای بهبود ظاهر آنها برش و صیقل داده می شوند و در جواهرات، زیورآلات و… استفاده می شوند. آنها در طیف گسترده ای از رنگ ها، اشکال و اندازه ها یافت می شوند.

انواع سنگ های قیمتی

سنگ های قیمتی را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی. سنگ های قیمتی گرانبهاترین و نادرترین آنها محسوب می شوند (مثل الماس). سنگهای نیمه قیمتی فراوانی بیشتری دارند و به همین جهت از سنگهای قیمتی ارزانتر هستند.

در ادامه به بررسی نماد مخصوص گوهرسنگ های مختلف می پردازیم.

الماس

الماس یا Diamond سخت ترین سنگ قیمتی در جهان است. این سنگ علاوه بر سختی، دوام و کمیاب بودن، ارزش بالایی نیز دارد. بیشتر الماس هایی که به عنوان سنگ های قیمتی استفاده می شوند، بی رنگ و شفاف هستند. با این حال، الماس های رنگی که به عنوان الماس فانتزی شناخته می شوند نیز دارای ارزش بالایی هستند و در اندازه های مختلف موجود می باشند.

الماس در فرهنگ عامه نماد عشق، قدرت و جاودانگی است. این سنگ اغلب در حلقه های نامزدی، جواهرات و سایر تزئینات استفاده می شود. در بسیاری از فرهنگ ها، الماس به عنوان سنگی خوش شانس و محافظ شناخته می شود. گفته می شود که الماس می تواند صاحب خود را از شر و بدبختی محافظت کند.

زمرد

زمرد یا Emerald یکی از محبوب‌ترین و زیباترین سنگ‌های قیمتی در جهان است. این سنگ به دلیل رنگ سبز خیره‌کننده‌اش، سختی زیاد، و کمیاب بودن، از ارزش بالایی برخوردار است. رنگ سبز تیره در زمرد مورد علاقه ترین رنگ است.

زمرد در فرهنگ های مختلف همیشه جایگاه ویژه ای داشته است برای مثال، در مصر باستان، زمردها جایگاه ویژه ای داشتند و با الهه ایزیس، نماد تولد دوباره، باروری و جوانی ابدی مرتبط بودند. مصریان معتقد بودند که زمردها قدرت جادویی دارند تا از کسی که زمرد را با خود دارد در برابر آسیب ها محافظت کنند و باعث رفاه و سلامتی شخص می شوند.

یاقوت سرخ

یاقوت سرخ یا Ruby نوعی کوراندوم است که رنگ قرمز آن بخاطر حضور کروم است. یاقوت سرخ یکی از محبوب ترین سنگ های قیمتی در جهان است و به دلیل زیبایی ، سختی و کمیاب بودن ارزشمند است. یاقوت سرخ در طیف گسترده ای از رنگ ها یافت می شود اما رنگ قرمز خالص ترین و ارزشمندترین نوع یاقوت سرخ است.

در فرهنگ های مختلف، یاقوت سرخ نمادی از عشق، شجاعت و قدرت است. در برخی از فرهنگ ها، یاقوت سرخ به عنوان یک سنگ محافظتی در نظر گرفته می شود. خیلی ها این سنگ را نماد ادبیت و استواری عشق می دانند.

فیروزه

فیروزه یک کانی فسفات است که از دیرباز به عنوان یک سنگ قیمتی و نیمه قیمتی مورد استفاده قرار گرفته است. این سنگ در طیف رنگ های آبی روشن تا سبز یافت می شود و به دلیل رنگ زیبایش، خواص درمانی ادعایی و ارتباط با فرهنگ های مختلف، از محبوبیت خاصی برخوردار است. فیروزه در فرهنگ های مختلف نماد چیزهای مختلفی است. برای مثال فیروزه در مصر باستان با آسمان، الهه Hathor و زندگی پس از مرگ مرتبط بود. و فرعون ها اغلب با جواهرات فیروزه ای زینت می شدند و این سنگ نماد قدرت، سلطنت و زندگی ابدی بود. در ایران، فیروزه با آسمان، معنویت و نعمت های الهی پیوند خورده است و این سنگ اغلب در جواهرات و اشیاء مذهبی به کار می رود و نماد پاکی، خرد و ارتباط معنوی می باشد.

عقیق

عقیق، گونه‌ای گوهرسنگ است که از کوارتز و سنگ یمانی تشکیل شده و دارای انواع و رنگ‌های متنوعی است. عقیق شامل انواع مختلفی مثل عقیق قرمز، کبود، مشکی، زرد، شجر و… یافت می شوند که هر کدام ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. عقیق در فرهنگ های مختلف معانی متفاوتی دارد. مصریان باستان این سنگ را محافظ می دانستند و آن را نماد قدرت بر می شمردند. در رم و یونان باستان از عقیق برای آوردن خوش شانسی و محافظت در برابر انرژی های منفی استفاده می شد. در فرهنگ اسلامی و شیعه در احادیث بسیاری که از ائمه (علیهم السلام) رسیده، از عقیق یاد شده و با مفاهیم حفاظت، شفا و تصفیه روحانی مرتبط می باشد.

بهترین انگشتر ها از نظر اسلام

در اسلام، انگشتر از جایگاه ویژه ای برخوردار است و پوشیدن آن برای مردان توصیه شده است. در احادیث و روایات متعددی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار (علیهم الصلاه و السلام) به خواص و ثواب های انگشتر اشاره شده است. از مهم ترین سنگ هایی که در احادیث به آنها اشاره شده می توان از عقیق یمنی، فیروزه، یاقوت، درّ نجف و زمرد نام برد.

خرید انگشتر نقره اصل از فروشگاه معتبر

در این نوشته سعی نمودیم در خصوص نمادهای نگین ها در فرهنگ های مختلف صحبت کنیم. البته اشاره به همه نگین ها از حوصله این نوشته خارج است و ما تنها توانستیم بخش کوچکی از دنیای بزرگ نگین ها و گوهرسنگ ها را مورد بررسی قرار دهیم. اگر تصمیم به خرید انگشتر نقره اصل دارید، فروشگاه صافات انواع انگشتر نقره عقیق، فیروزه، یاقوت، زمرد، الماس، در نجف، زبرجد و… در طرح ها و اندازه های مختلف برای سفارش آماده نموده است. کلیه محصولات نقره موسسه صافات دارای ضمانت اصالت بوده و از همین جهت شما گرامیان می توانید با آسودگی خاطر نسبت به خرید محصول مورد نظر خود اقدام فرمایید.

دسته‌بندی: آشنایی با سنگها