آثار و برکات آیت الکرسی

آیت الکرسی آیه ۲۵۵ سوره بقره است که در آن صفات خداوند متعال بیان شده است. این آیه به دلیل جمله «وَسِعَ کُرْسیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ» به «آیت الکرسی» معروف شده است. آیت الکرسی دارای فضیلت های بسیاری است که در روایات اسلامی به آن اشاره شده است. در این نوشته قصد داریم به طور کامل به آثار و برکات آیت الکرسی اشاره نماییم.

متن آیت الکرسی

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ.

آثار و برکات آیت الکرسی

ترجمه

خداوند، زنده و بی‌نیاز است. هیچ‌گاه خواب او را نمی‌گیرد. آنچه در آسمان‌ها و زمین است، از آنِ اوست. هیچ‌کس نمی‌تواند بدون اجازه‌ی او، در پیشگاهش شفاعت کند. او از گذشته و آینده‌ی همه‌ی ما آگاه است. و هیچ‌کس به علم بی‌پایان او، جز به مقداری که او بخواهد، دسترسی ندارد. کرسی او آسمان‌ها و زمین را دربر گرفته، و نگه‌داری آنها بر او دشوار نیست. و اوست برتر و بزرگ‌ترین.

آثار و برکات آیت الکرسی

در منابع روایی،‌ برای این آیه، ویژگی‌ها و فضیلت‌های فراوانی گفته شده است از جمله در بعضی روایات، این آیه برترین آیه قرآن شمرده شده است. خواندن این آیه همیشه و در همه حال به ویژه پس از نماز، بعد از وضو، قبل از خواب، هنگام خروج از خانه، هنگام مواجهه با خطر و سختی و… توصیه شده است.

دیدن جایگاه در بهشت

در کتاب خواص الایات، در صفحه 19، روایتی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که می‌فرمایند: «هر کس بعد از هر نماز واجبی، آیت الکرسی را بخواند، از دنیا نخواهد رفت تا زمانی که جایگاه خود را در بهشت ببیند.»

استجابت دعا

در کتاب «مهج الدعوات» صفحه ۳۱۶ آمده است که در کتاب «تحفة الملوک» صفحه ۲۱۲، از حضرت رسول اکرم (ص) روایت شده است که: اسم اعظم خداوند که دعا با آن مستجاب می‌شود، در سه سوره قرآن مجید وجود دارد.

  • سوره بقره: آیت الکرسی آیه 255.
  • در سوره آل عمران آیه 2: الم اللهُ لا اِلهَ اِلا هُوَ الحیُ القَیوم.
  • در سوره طه آیه 11: وَ عَنتِ الوجوهُ لِلحیِّ القیُّوم.

رفع فراموشی

سلمان فارسی از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌کند که فرمودند: هرکس آیت الکرسی را با زعفران بر کف دست خود بنویسد و آن را بخورد و هفت بار چنین کند هرگز چیزی را فراموش نخواهد کرد و فرشتگان برای او طلب آمرزش می‌کنند. (خواص الایات، ص20)

حفظ و در امان بودن متاع

در کتاب بحارالانوار، جلد 102، صفحه 300 از امیرالمومنین (علیه السلام) نقل شده که: هر کس قبل از طلوع خورشید، یازده مرتبه سوره توحید، سوره قدر، و آیت الکرسی را بخواند، خداوند اموال او را از هر گونه آسیب و خطری محافظت می‌کند.

سفر در طول هفته

از امام صادق (علیه السلام) پرسیده شده است که آیا در ایامی که سفر ناخوشایند است، مثل روز چهارشنبه و دوشنبه و… اگر بخواهیم سفر کنیم اما دچار نحوست آن نگردیم، چه کاری باید انجام دهیم؟

حضرت فرمودند: برای از بین بردن ناخوشایندی و نحوست آن روزها، سفرت را با صدقه و تلاوت آیت الکرسی شروع کن.

دوری از بلاها و گناهان

در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است که هر کس بعد از هر نماز واجب، آیت الکرسی را بخواند، نمازش مورد قبول قرار می گیرد و در امان خدا خواهد بود. همچنین، خداوند او را از بلاها و گناهان نگاه خواهد داشت.

در روایت دیگری از امام باقر (علیه السلام) نیز آمده است که هر کس بعد از وضو گرفتن، یک بار آیت الکرسی را بخواند، خداوند ثواب چهل سال عبادت را به او عطا خواهد کرد و مقامش را چهل درجه بالا خواهد برد. (مصابیح الدّجى، ص 1012)

مانع بیماری

امام رضا (علیه ‎السلام) فرمودند: کسی که آیت الکرسی را هنگام خواب بخواند، ان شاءالله از فلج شدن در امان خواهد بود. همچنین، کسی که آیت الکرسی را بعد از هر نمازی بخواند، هیچ گزنده زهرداری به او آسیب نخواهد رساند. (ثواب الاعمال، ص 223)

رفع حاجات

در کتاب قول ثابت، ص 41 از امیرمؤمنان علی (علیه‎ السلام) نقل شده که فرمودند: هر کس حاجتی داشت، صبح پنجشنبه برای برآورده شدن آن اقدام کند. زیرا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در دعای خود فرمودند: «خدایا، در بیرون رفتن امتم در بامداد پنجشنبه برکت قرار ده». و همچنین فرمودند: «هر کس در صبح پنجشنبه از خانه خارج شود، آیات سوره آل عمران، آیت الکرسی و سوره قدر را بخواند».